Listen To Your Body

Začala jsem se víc zajímat o jídlo, abych se cítila zdravěji, trochu zhubla, měla čistou pleť… Nakonec jsem se mi jen celé dny chtělo spát, po večerech jsem se choulila v dece a cpala se čokoládou. Myšlenky na jídlo jsem měla v hlavě 24/7 a můj lifestyle šel do háje. Jak mohl tak dobrý plán takhle ztroskotat?

I started to care more about food to feel healthier, to lose some weight, to clean my skin … At the end, I just felt like sleeping all day long. In the evenings I was curling up in a blanket and I was gorging with chocolate. Thought about food were on my mind 24/7 and my lifestyle feel apart. How could such a good idea collapse?


Jak to šlo s mým stravováním (a zdravím) z kopce, jsem se začala zajímat o tzv. “mindful eating”. Do češtiny se dá přeložit jako “vědomé jedení”. V kostce se jedná o to, že posloucháte své tělo, které vám samo říká, co potřebuje. Zní to jednoduše, v praxi to tak jednoduché ale není. Spousta z nás je zvyklá jídlem zahánět emoce, nudu, stres. Poslední půl rok pro mě byl náročný po všech stránkách. Kdykoliv jsem se cítila mizerně, řešila jsem to jídlem. Když jsem přišla unavená ze školy, když jsem byla naštvaná nebo zklamaná, ale i když jsem se prostě nudila .. Přes den jsem jedla zdravě, ale večer jsem se po večeři nacpala těmi největšími hnusy, které jsem doma našla.

My diet was getting worse and worse and so finally I decided to focus more on mindfull eating. Basically, it means that you listen to your body, that tells you exactly what it needs. It sounds easy, but it’s not so easy to practise it. We’re used to banish our emotions, boredom or stress with food. The last half a year was pretty difficult for me and every time I felt bad, I solved it with food. When I came tired from school, when I was angry or disappointed, when I was bored .. I was eating pretty well during the day, but after dinner I stuffed my belly with all the crappy food I found at home.

Jedním z důvodů mého přejídání byly emoce a druhým pocit, že když chci jíst zdravě, musím to dělat na 100%. Jedla jsem pravidelně, dostatečně a docela často jsem si dala i něco sladkého. V ničem jsem se fyzicky neomezovala, ale při každém “špatném” jídle přišly výčitky. Byla jsem zklamaná sama ze sebe, že se nedokážu ovládnout. Díky tomu jsem se potom vždycky nacpala vším možným a řekla si, že “zítra” už budu jíst bez chybičky. Což takhle pokračovalo skoro půl roku.

Podle článků na internetu jsem navíc stejně nedělala dostatek kardia, jedla příliš velké porce, moc sacharidů … Na jedné straně high-carb vegani se svými smoothie z deseti banánů. Na druhé straně propagátoři nízko-sacharidových diet. A teď babo raď, co je sakra vlastně zdravé, a já začala být všemi těmi informacemi úplně zblblá.

One of the reasons of my binge eating were emotions and the second one was the feeling that told me if I want to eat healthy I have to do it for 100%. I was eating regularly, enough and I also had some sweet if I wanted to. I didn’t physically limit myself at all but everytime when I ate some “bad food” the regrets came. I was disappointed that my will is still not strong enough. Due to this, I always ate anything I could found and I told myself that “tomorrow” I’m going to eat perfectly. But it went like this for about a half a year.

I was reading posts on the Internet which told me that I’m not doing enough cardio, I’m eating too much, to much carbs … High carb vegans with ten-banana smoothies on the one side. On the other side the propagators of low-carb diets. So what the hell is really healthy? I became crazy about all the information.

Po vzoru veganů na instagramu jsem přestala jíst postupně jakékoliv maso (dřív jsem jedla ryby a drůbež). Omezila jsem na minimum mléčné výrobky, ale začala jsem jíst víc luštěnin a sóji. Skvělé účinky, jaké slibují propagátoři veganství, se u mě ale nedostavily. Naopak jsem měla neskutečně málo energie, slabé vlasy, suchou kůži, která se špatně hojila … Čímž rozhodně nechci říct, že je veganství “špatné”. Jen věřím, že nemusí vyhovovat každému. Já jsem proto začala znovu jíst jak mléčné výrobky, vejce, tak i ryby.

Along the lines of vegans of instagram I stopped eating all meat (I used to eat fish and poultry). I limited dairy consumption and I started eating more legumes and soy. But the great results which the vegan propagators promised, didn’t come. I didn’t have energy, I had weak hair, dry skin that was healing very slowly … I’m not trying to say that veganism is “bad”. But I believe that this lifestyle doesn’t suit everyone. I came back to dairy, eggs and fish again.




Často jíme to, na co nás nalákaly reklamy v televizi, případně potraviny, o kterých jsem někde slyšeli, že “jsou zdravé”. Myslíme si, že když někdo dokázal určitým způsobem zhubnout, zlepšit si zdraví .. že na nás to zabere úplně stejně. Nedochází nám ale, že každý člověk je jiný a každý potřebuje něco jiného. Někdo potřebuje ve své stravě víc bílkovin, někdo víc sacharidů, někdo potřebuje jíst víc, někdo méně. Někdo se cítí dobře, když ze svého jídelníčku vyškrtne všechno nezdravé jídlo, někdo si ho potřebuje jednou za čas dopřát. Každý by si měl přijít sám na to, co mu vyhovuje. Po jídle byste se měli vždycky cítit lépe než před jídlem. A pokud ne, něco špatně. Buď jíte hodně nebo málo nebo jíte pro vás nevhodné potraviny. A tělo vám tohle všechno řekne, stačí ho jenom poslouchat …

We often eat things we saw in commercials or the food we heard to be called “healthy”. We think that if someone was able to lose weight some way or to improve their health, it will work the same on ourselves. But we don’t realize that everyone is different and everyone needs something different. Some people can feel good when they remove all the “bad” food from their diet, some people need to have some unhealthy treat once in a while. We should try to find out what suits ourselves. We should always feel better after the meal than before it. And if that is not what you feel, something’s wrong. Maybe you’re eating too much or too little or you chose food that is not suitable for you. And youre body will tell you everything, you just need to listen …

Leave a comment